søndag 16. november 2008

Vinterveske

Jeg har i lengre tid hatt lyst på ny veske. Jeg har hatt mønsteret til Byveska designa av AnnaKa liggende en stund. Jeg syntes i utgangspunktet den var for stor, og den var egentlig ikke det jeg ville ha.

En kveld begynte jeg å lese litt på mønsteret, og fant ut at ved å gjøre noen endringer så kunne dette bli en veske som tilfredsstilte mine ønsker. Jeg har ikke sydd så mange vesker, og var i utgangspunktet skeptisk til å prøve å gjøre om på mønsteret, men det er jo det en lærer av.

Veska ble gjort litt mindre enn originalen, og jeg valgte å ha en stripe mørkere stoff i bunnen. Løsningen på foret var veldig bra, som vanlig en svært praktisk og godt forklart løsning fra denne designeren, og jeg valgte å bruke den. Måtte bare endre målet på denne også.


Underveis når jeg holdt på med ytterdelen av veska så fant jeg ut at jeg skulle belegge den med plast. Har ganske mye av dette liggende, og har lenge hatt lyst på ei veske med dette utvendig. I forhold til vær og vind så bør det vel kanskje være praktisk?

Etter at plasten var sydd på så fant jeg ut at jeg ville ha en utvendig lomme på baksiden, og denne skulle ha glidelås. Dette burde vært gjort før jeg la plast på, men fikk det sånn noenlunde til allikevel.Jeg plagdes litt med festene for håndtakene, og det er jo ikke så gunstig å drive å sprette opp i plast. Etter 3. forsøket fikk jeg et resultat som jeg var fornøyd med. Da var festene blitt ganske store, men fortsatt ok. De måtte nok bli større for hver gang for at jeg skulle dekke over hullene i plasten som ble etter sprettingen.

Jeg har valgt å ha glidelås i toppen. Min plan om feste av låsen måtte jeg endre da det var litt for langt. Har da puttet på låsender fra mønsteret "Stor og Liten" for at avslutningen skulle bli ok.

Veska er sydd av batikkstoffer, og jeg hadde alt nødvendig materiale liggende i mine skuffer.

Så gjenstår det bare å se om den fungerer i det daglige.

Ha ei riktig fin uke alle sammen.

8 kommentarer:

  1. Så fin veske,smart med plast,har planer om å sy veske til meg selv, har mønster av bente malm liggende men har ikke mot til å begynne, den ser litt innviklet ut,men skal det bli vinterveske så må jeg nok hoppe i det.
    -Anneli-

    SvarSlett
  2. Flott veske, praktisk med plastikk !

    SvarSlett
  3. Flotte farger på vintervesken din. Smart med plast, spesielt på uværsdager. Håper det gikk bra på messa - uansett fint å ha noe igjen til julegaver...

    SvarSlett
  4. Veska er kjempelekker, synes at din løsning var kjempesmart. Også så flotte stoff du har brukt.

    SvarSlett
  5. En flott vinterveske du har fått deg.

    SvarSlett
  6. Kjempefin veske du.
    Jeg har ei halvferdig veske liggende som jeg burde ha sydd ferdig.... kanskje jeg må lete det fram en vakker dag....

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  7. Fin veske! Praktisk med plast, så tåler den å bli litt vått!

    SvarSlett
  8. Smart taske og fint med plastik uden på, så blive den ikke våd og grim i vintervejret, ha en god weekend.

    SvarSlett

Velkommen til å legge inn en hyggelig kommentar. Ha en fin dag. :-)