søndag 30. mars 2008

Helgas store utfordring, eller....?

I forbindelse med teppet jeg har blogget om tidligere, så var ikke min 12 år gamle datter fornøyd med det arbeidet som var gjort med hennes tegning. Hun mente at hennes tegning avvek for mye i forhold til slik hun hadde tegnet. Jeg lovde henne da å lage ei pute av restene, hvor hovedmotivet var en ny tegning fra henne.


Hun hadde en flott tegning på en hare liggende, og denne kombinert med stitch-mønsteret for april, skulle da bli en ny tegning. Haren ble scannet, gjort noe mindre og speilvendt. Disse motivene ble limt over på et nytt ark, og hun tegnet opp slik at det ble en helhet.

Da ble det min jobb og overføre dette til stoff. Hva skjer så? Hun var ikke fornøyd med den jobben jeg gjorde med tegningen, den ble ikke helt lik.......
*
Hva gjør man da? Hun forlangte selv å få overføre tegningen over på stoffet. Ja,ja, det var ikke noe å lage oppstyr for, og nytt stoff ble skjært til og klargjort for overføring.

Her sitter hun, og det ser ut til at hun koser seg med dette. Hun er ikke en type jente som liker å holde på med håndarbeid, men er veldig glad i å tegne og bruke farger.
*
Da hun var ferdig med overføringen, skulle vi sammenligne for å se hva som var forskjellen. Jeg og hennes pappa så ikke noe forskjell.....? Dette måtte hun forklare oss.
*
Jo det var noe pels på haren som ikke lå riktig vei, og så hadde jeg fått haka for tjukk..... Det var dette hun måtte rette på. Ja, ja, det skal ikke være enkelt.
Hun fant fram alt brodergarnet mitt, og gikk igang med å velge ut farger. Det er nøye beskrevet hvilke farger som skal være hvor, med fargenr. og det hele. For å ta et eksempel, fjellet skulle være brunt, men det skulle være 2 tråder 3863 og 1 tråd 839.... Slik er stort sett hele oppsettet, og det blir en utfordring å få riktig farge på riktig sted.


Her er resultatet etter at lappene er sydd til. Nå er det broderingen som gjenstår, samt å få puta montert. Alt må være ferdig til fredag, så jeg blir nok opptatt med mitt hele uka. Det blir nok ikke mye tid til overs til annet håndarbeid.
*
Dere får ha en riktig god og kreativ uke alle sammen.

5 kommentarer:

  1. Ei frøken med sans for detaljer - det kan komme godt med i framtida. Artig å høre hva dere har styrt med i heimen i helga....Puta blir kjempefin.

    SvarSlett
  2. Lykke til med syinga, den damen blir nok arkitekt - hun vet hvor skapet skal stå!

    SvarSlett
  3. Så flott.Veldig fin sammensetning av farger!

    SvarSlett
  4. Nei men for et fantastisk samarbeid.... Der ser jeg at dere kan få mange hyggelige stunder framover. For en glede å ha ei så flink og kreativ jente i huset!!

    SvarSlett
  5. Det ble riktig flott broderi, koselig tegning.

    SvarSlett

Velkommen til å legge inn en hyggelig kommentar. Ha en fin dag. :-)